Saturday 28 July 2012

Buka puasa dengan penggalian penuh nikmat

Mengorek hidung dengan penuh hemah boleh
membuatkan anda kelihatan comel seperti adik ini
Selalu sangat orang bertanya, "menggali hidung dan melombong telinga itu batal puasanya atau nggak?"


Kebanyakan orang selalunya akan berdiri dengan penuh megah sambil mencekak pinggang dan jari telunjuk menuding ke arah si pelaku seraya berkata, "Wahai! Anda pengorek hidung sudah batal puasa! Hahahaha", gelak jahat.


Lalu dengan ketersipu-sipuan sang pelaku membalas, "Adoi, batal puasaku", sambil menutup muka dengan tangan yang baru digunakan untuk menyervis hidungnya kerana malu.


Tapi!
Menurut pendapat muktabar dalam sarjana fiqah Mazhab Shafi'e, tak batal puasa sekiranya anda mengorek kedua-dua rongga tadi melainkan sampai ke had batin - menurut pendapat, had batin untuk hidung adalah melepasi tulang hidung, dan untuk telinga melepasi gegendang telinga.


Lagipun korang mencuit-cuit(?) hidung bukanlah untuk mendapat kepuasan fizikal melalui teknik estetika korang itu tadi kan? Tapi untuk menghilangkan ketidak-selesaan atau kegatalan yang menyumbat rasa tenang dan senang. 


Dan kalau dikoreknya untuk membuang kotoran yang kalau tak dibuang akan menyumbat pernafasan sampai mati atau menghalang anda dari mendengar umpatan-umpatan penuh sensasi disebabkan banyak sangat kotoran sampai mencecet sana sini, takkanlah batal jugak puasanya? Kan susah nanti nak buat itu ini.
Bukankah Islam mengajar kepada kebersihan? Sama la kesnya macam menggosok gigi waktu tengah berpuasa. Lainlah ubat gigi yang korang gunakan berperisa stroberi dan anggur cap kaki tiga tu di'ter'sengaja telan. Sambil minum air lah katakan?


 Tidak ku erti bila search angkel gugel
'korek hidung' benda ini yang keluar.
Pon bolehla?
Tapi apa yang berlaku sekarang ramai yang mengambil kesimpulan "memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan,batal puasa!" alah, macam yang biasa Mak Eton kata.
Jadi nanti kalau tersepit dalam kesibukan kota raya dan tak ada apa untuk berbuka, bukalah puasa dengan mengorek hidung. Kan mempercepatkan iftar itu lebih baik?

No comments: